Warsztaty z Jolantą Kossakowską. Improwizacja muzyczna dla zdolnych, lecz opornych
Będzie też instrumentalnie - bo gra na instrumencie to jakby przedłużenie naszego głosu. A przede wszystkim chodzi o to, żeby poczuć się dobrze w dźwiękach, w sobie i wśród ludzi. I oczywiście mieć przyjemność z tworzenia muzyki, którą mamy w sobie.
Jolanta Kossakowska to wokalistka grająca także na instrumentach smyczkowych (fidele, skrzypce, gęśle, wiolonczela). Zaczynała od muzyki klasycznej i dawnej, ale w 2007 roku wkroczyła na scenę folkową i zaczęła udzielać się w projektach, w których dzieli się swoją etnomuzykologiczną fascynacją muzyką świata. Jest frontmenką folkowego zespołu Mosaik, łączącego polską muzykę tradycyjną z Orientem i folklorem śródziemnomorskim. Tworzyła i wykonywała femi-folk-punkrock z grupą Pochwalone, w oryginalny sposób budującą muzyczne pomosty między współczesną poezją a starymi ludowymi pieśniami. Brała udział w nagrodzonym Paszportem Polityki projekcie R.U.T.A. i nagrała z nim dwa albumy. Współtworzy duet Fragile, inspirujący się brzmieniami Zachodniej Afryki oraz Mazowsza.
Czasem bliżej jej do muzyki dawnej, a czasem współczesnej. Zaśpiewała po polsku i po armeńsku u boku Serja Tankiana w nowozelandzkim filmie muzycznym. Zabarwiła białym głosem symfoniczne wykonania muzyki folkowej w projekcie grupy Frument „Cały na biało” i płytę Masala Soundsystem „ShazaMasaLaKazoo”.
Występuje w Teatrze Małego Widza w Warszawie. Jest laureatką Złotych Gęśli, nagrody specjalnej Festiwalu Folkowego Polskiego Radia Nowa Tradycja.
Jolanta Kossakowska tworzy muzykę teatralną, filmową i piosenki. Świetnie odnajduje się wykonując na żywo muzykę dialogującą ze słowem w spektaklach narracyjnych współtworzonych z Małgorzatą Litwinowicz. Jest też autorką muzyki do słuchowisk radiowych.
Pojawia się gościnnie w fonograficznych projektach łączących różne gatunki muzyczne, m.in. „Warszawa. Tribute to Joy Division” czy „Etnofonie kurpiowskie”. Uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach i projektach muzycznych, m.in. w Nowej Zelandii, gdzie wykonywała muzykę Johna Psathasa oraz swoje utwory.
Wydany w kwietniu 2024 solowy album Jolanty Kossakowskiej „Solówa” jest pełną mocy kameralną i akustyczną opowieścią o emocjach, w której słychać fascynacje artystki muzyką tradycyjną, poezją, brzmieniem etnicznych i dawnych instrumentów, rockowym groovem, a nawet ethno jazzem. Na płycie znalazło się 11 autorskich piosenek w stylu nazywanym przez artystkę „akustycznymretro-etno”.