Spacer dźwiękowy z Marcinem Dymiterem
Wstęp wolny. Obowiązują zapisy: danuta.kryszak@mck-bydgoszcz.pl
Field recording dla jednych jest działaniem na granicy dźwiękowego dokumentu, dla innych filozofią i życiową praktyką. Jeszcze inny nurt to ekologiczna postawa związana z postrzeganiem środowiska jako całości. Inna koncepcja zakłada niemal encyklopedyczne zbieranie odgłosów natury. Field recording może być także rodzajem "hobby"- wypada wspomnieć o zjawisku audioturystki (z ang. audio toursim), które opisuje nowy sposób poznawania miejsc, alternatywnej turystyki, dokumentowania dźwiękowych wspomnień. Na ogólne pytanie: "czym jest field recording?" spokojnie można odpowiedzieć, że tym wszystkim naraz, co napisałem wcześniej lub, że niczym z osobna.
Słuchanie to proces, który odbywa się ciągle. Opierając się na tym założeniu Raymond Murray Schafer przygotował program ćwiczeń pomagających w "czyszczeniu uszu". Podstawową formą jest spacer. Umożliwia on rozpoczęcie "przygody" dźwiękowej i refleksji nad zagadnieniem dźwięku, jego jakości i wpływu na nas. Spacer dźwiękowy (soundwalk) powinno poprzedzać umiejętne zaprojektowanie ścieżek spacerów dźwiękowych. Odbywanie spacerów w różnych miejscach oraz w różnych porach dnia i przy różnych warunkach pogodowych pozwoli zróżnicować krajobrazy dźwiękowe. Spacery dźwiękowe rozpoczyna się od słuchania dźwięków własnego ciała w czasie poruszania się, przez co nawiązany zostaje dialog między spacerującym a środowiskiem.
Marcin Dymiter porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego
Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: niski szum, ZEMITER, TRYS SAULES, MAPA oraz innych, efemerycznych formacjach.
Współpracował z artystami wizualnymi i tancerzami: Joanną Rajkowską, Anną Baumgart, Anną Witkowską, Risą Takitą, Magdaleną Franczak, Karoliną Głusiec. Jako niezależny kurator związany z festiwalami Control Room (Gdańsk), Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg), Parkowanie (Gdańsk), mikro_makro (Słupsk, Flensburg), Kronika dźwiękowa (Sopot, teatr Boto). Jest pomysłodawcą i kuratorem – wspólnie z Marcinem Barskim – projektu „Polish Soundscapes”, pierwszej polskiej wystawy prezentującej zjawisko field recordingu, oraz współtwórcą Instytutu Pejzażu Dźwiękowego.
Współpracuje z artystą wizualnym Ludomirem Franczakiem – wcześniej w projekcie emiter_franczak audio video performance, a ostatnio w ramach działań teatralnych i performatywnych („Erft”, „Odzyskane”, „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej”, „Atlas of Sounds”), odpowiadając za muzykę i opracowanie dźwiękowe. Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik warsztatów muzycznych i warsztatów improwizacji w kraju i za granicą, między innymi prowadzonych przez Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda i Wolfganga Fuchsa. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.